Webinar: Doven en slechthorenden en huiselijk geweld
Neem op 25 september van 10.00 tot 12.00 uur deel aan het webinar 'Structureel stigma: Doven en slechthorendenen huiselijk geweld' door Goedele de Clerck.
AanmeldenIn dit webinar verken je hoe je taaladequate, cultuursensitieve en trauma-geïnformeerde zorg biedt aan mensen met een auditieve beperking die te maken krijgen met huiselijk geweld. Een uniek webinar, gegeven vanuit het perspectief van de dovengemeenschap.
Onzichtbaar leed en verhoogd risico
Dove kinderen, jongeren en volwassenen ervaren vaak een lagere levenskwaliteit en meer psychisch lijden dan horenden. Ze lopen een groter risico op negatieve en traumatische ervaringen, zoals huiselijk en institutioneel geweld.
Dove kinderen, jongeren en volwassenen ervaren vaak een lagere levenskwaliteit en meer psychisch lijden dan horenden. Ze lopen een groter risico op negatieve en traumatische ervaringen, zoals huiselijk en institutioneel geweld.
Daarnaast kampen ze met unieke vormen van psychotrauma, bijvoorbeeld door ernstige communicatieproblemen met horende ouders of door gebrekkige toegang tot gebarentaal op school en in andere domeinen van het leven.
Een dove lens op huiselijk geweld
Goedele De Clerck belicht deze problematiek vanuit een dove bril. Ze onderzoekt hoe psychologische basisbehoeften eruitzien vanuit een doof perspectief en welke stigma-ervaringen doven en slechthorenden meemaken, zeker wanneer ze in contact komen met de ggz.
Goedele De Clerck belicht deze problematiek vanuit een dove bril. Ze onderzoekt hoe psychologische basisbehoeften eruitzien vanuit een doof perspectief en welke stigma-ervaringen doven en slechthorenden meemaken, zeker wanneer ze in contact komen met de ggz.
Structureel stigma, zelfstigma en trauma door het opgroeien in een horende wereld kunnen leiden tot collectieve zelfstigmatisering en een gedeeld doof trauma. Negatieve ervaringen uit eerdere contexten kunnen opnieuw getriggerd worden als zorgverleners onvoldoende aansluiten bij de psychologische behoeften van dove cliënten.
Wat vraagt goede zorg voor dove cliënten?
Tijdens het webinar deelt Goedele inzichten over het belang van zorg op maat. Ze benadrukt hoe belangrijk het is dat zorgverleners specifieke kennis hebben van de denk- en ervaringswereld van dove en slechthorende mensen, inclusief hun psychische kwetsbaarheden.
Tijdens het webinar deelt Goedele inzichten over het belang van zorg op maat. Ze benadrukt hoe belangrijk het is dat zorgverleners specifieke kennis hebben van de denk- en ervaringswereld van dove en slechthorende mensen, inclusief hun psychische kwetsbaarheden.
Ook gaat ze in op de complexe zorgvragen van cliënten met uiteenlopende culturele, taal- en ontwikkelingsprofielen. Het webinar biedt praktijkvoorbeelden van hoe inspraak, psycho-educatie en gezondheidsbevordering kunnen bijdragen aan herstel en participatie binnen de dovengemeenschap én de bredere samenleving.
Over de spreker
Goedele A.M. De Clerck is Master in Psychologie (variant klinische psychologie), doctor in de vergelijkende cultuurwetenschappen en integratief psychotherapeut. Ze volgt een vierjarige opleiding tot EMDR-therapeut.
Goedele A.M. De Clerck is Master in Psychologie (variant klinische psychologie), doctor in de vergelijkende cultuurwetenschappen en integratief psychotherapeut. Ze volgt een vierjarige opleiding tot EMDR-therapeut.
In haar praktijk begeleidt ze dove, slechthorende en doofblinde kinderen, jongeren, ouders, partners en volwassenen, telkens afgestemd op hun taalprofiel, ontwikkeling en sociaal-culturele achtergrond.
Levensverhalen vormen een rode draad in haar onderzoek naar identiteitsvorming, empowerment en duurzame ontwikkeling in Vlaanderen, de VS, Kameroen en Oeganda.
Als Marie Skłodowska-Curie Fellow werkte ze in het Verenigd Koninkrijk aan projecten rond mentaal welzijn van dove (jong)volwassenen, waaronder migranten en vluchtelingen. En ontwikkelde ze methodieken die aansluiten bij de visuele en narratieve oriëntatie van de dovencultuur.
Voor de stichting ‘Kom even praten’ onderzocht ze stigma en drempels in de toegang tot de geestelijke gezondheidszorg in Vlaanderen.
Leerdoel
Na afloop van dit webinar kunnen deelnemers:
- Herkennen: De unieke risico’s en vormen van psychotrauma bij dove en slechthorende kinderen, jongeren en volwassenen benoemen. Signaleren welke impact structureel stigma, zelfstigma en communicatiebarrières hebben op psychisch welzijn en veiligheid.
- Begrijpen: Uitleggen wat trauma door opgroeien in een horende wereld inhoudt en hoe dit zich kan uiten als collectief of gedeeld trauma. Beschrijven hoe psychologische basisbehoeften eruitzien vanuit een doof perspectief en welke specifieke drempels er bestaan in de toegang tot zorg.
- Toepassen: Aangeven hoe je taaladequate, cultuursensitieve en trauma-geïnformeerde zorg kunt vormgeven voor dove cliënten die te maken krijgen met huiselijk geweld. Voorbeelden geven van interventies zoals psycho-educatie, inspraak en gezondheidsbevordering die bijdragen aan herstel en participatie.
- Reflecteren: Bedenken hoe eigen werkwijzen beter kunnen aansluiten bij de ervaringswereld van dove en slechthorende cliënten. Inschatten welke aanpassingen in communicatie en bejegening nodig zijn om hertraumatisering te voorkomen.